insändare

Högre lön till de lågavlönade

Björn Jonasson / foto Robert Johansson

Debattinlägg skickat till UNT veckan före jul publicerat den 29 jan -12

Avtalsrörelsen är i full gång och facken slåss för satsningar på dem med lägst löner. Arbetsgivarna vill inte se några höjda lägstalöner och redan i våras gick Almegas VD ut och krävde frysta lägstalöner i tio år.

Efter en liten dipp 2009 sticker nu direktörslönerna iväg igen och sett från 2002 – 2010 har direktörslönerna ökat med 85 procent i de 100 största företagen. Dessutom fick nämnda direktörer dela på minst 268 miljoner i bonus under 2010. Samtidigt som lönerna för industriarbetarna sedan 2002 – 10 stigit med mindre än 30 procent. En genomsnittsdirektör tjänade 2010 lika mycket som 32 industriarbetare.

I den offentliga sektorn, där många kvinnor arbetar, ligger lönerna ännu lägre än hos industriarbetarna. Vi har roat oss med att räkna på vad som skulle hänt om parterna på arbetsmarknaden fryst lägstalönerna för tio år sedan. Det skulle innebära att vuxna heltidsarbetare i dag skulle kunna ha en lön på 12 000 kronor per månad, före skatt.

Ute i Europa jagas arbetare och fackföreningar i odemokratiska desperata försök att rädda euron. I södra Europa har demokratin helt ställts åt sidan och bara besparingar, det vill säga sänkta löner, godkänns av bankerna och EU-kommissionen för lån till statsskulder. Ytterligare krav är sämre villkor på arbetsplatserna och en uppluckrad arbetsrätt. För att bankerna ska fortsätta att tjäna pengar måste Europas fattigaste invånare bli ännu fattigare.

I Sverige är arbetslösheten rekordstor och mest drabbade är kvinnor och ungdomar. Arbetarpartiet moderaterna vill lösa den största ungdomsarbetslösheten, på många år, med sänkt krogmoms, minskade ersättningar till kommuner och landsting och låga ungdomslöner. Samtidigt som de rikaste bara får mer äter inflationen upp låg- och medelinkomsttagarnas löneökningar, enligt rapport från konjunkturinstitutet i oktober 2011. Bland LO, SACO och TCO-medlemmar, anser 75 procent att lönegapen mellan olika yrkesgrupper blivit för stora.

Vänsterpartiet är djupt oroat av de fortsatt ökade klyftorna och jakten på de lägst avlönade. Vi får stöd för vår önskan om högre löner till de lägst betalda i en rapport från IMF som
arbetsgivarsidan ogärna talar om. Rapporten visar att högre löner för låg- och medelinkomsttagarna är ett effektivt sätt att motverka ekonomiska kriser. Alltså tvärtemot vad Almega och Svenskt Näringsliv hävdar. Men för oss är det ganska självklart att om många med låga löner får mindre pengar slutar de konsumera och krisen är ett faktum.

Pernilla Åkerfeldt
Björn Jonasson