Dörrknackning i centrala Knivsta

Under mars månad var medlemmar från Vänsterpartiet Knivsta ute och knackade på drygt hundra dörrar i centrala Knivsta. Bland dem som var hemma, ville de flesta svara på våra frågor och vi fick med oss bättre argument i vårt fortsatta arbete.

Vi satte upp målet att knacka på hos 200 Knivstabor under februari – mars 2008. Målet kom vi fram till efter en hel del vånda om hur vi skulle lägga upp aktiviteten. Efter många diskussioner som startade redan under 2007 kom vi fram till att skapa en lista med frågor som vi drivit i tidigare års budgetar.

Med denna lista gick vi ut och knackade på hos långt över hundra Knivstabors dörrar. Många var inte hemma och några få ville inte prata politik. Men nästan 50 personer fyllde i vår lista med de två, som de tyckte, viktigaste frågorna inför 2009 års budgetarbete. Flera beklagade sig över att de bara fick välja två. "Det här är ju viktiga saker alltihop" och "Det händer ju ingenting i den här kommunen" var några kommentarer som vi fick med oss. Alla som vi pratat med fick en "Fråga folket – folder".

När vi sammanställde resultaten kan vi konstatera att de flesta väljer något av de förskrivna alternativen. Endast några få fyllde i egna alternativ på de tomma raderna som fanns. De fyra frågor som hamnade i topp var: Fler hyresbostäder, Fler vuxna i skolan, Lekparker i hela Knivsta och Sommarjobb för skolelever. Tätt efter dessa fyra kom Cykelvägar och Mindre barngrupper på dagis, men alla alternativ fick någon röst.

Sammanfattningsvis vill vi säga att det var mycket givande och trevligt. Vi har fått många uppmuntrande kommentarer och blev inbjudna till flera personer. Av de kamrater som råkat få dörrar i ansiktet har vi lärt oss att vi behöver förbereda oss bättre innan vi knackar på så att vi är beredda på vad som kan hända. Till alla som inte var hemma borde vi haft ett brev att stoppa i lådan med en hälsning om att vi varit där. Vi kan också konstatera att antalet besökare på webbplatsen ökar de dagar vi varit ute.

Förutom att vi nu, som vi lovat, tar med oss resultaten i vårt budgetarbete kommer vi att diskutera hur vi fortsätter kontakten med Knivstaborna. Vi funderar också om vi ska göra en kontrollomgång i ett villadistrikt och se om det blir ett annat resultat och bemötande.