Morhed överväger att lämna Vänsterpartiet

Vänsterpartiets gruppledare i Knivsta, Anne-Marie Morhed, överväger att lämna partiet.
— Lars Ohly bör avgå, säger hon.

Den senaste tidens granskning av vänsterpartiet har, enligt Morhed, visat att partiet inte gjort upp med sin historia. I en debattartikel i UNT i veckan skriver hon. "Sanden håller på att rinna ut ur vänsterpartiets timglas". – Det är ett allvarligt läge som uppstått. Partiet är splittrat. Jag kan inte stå upp för vänsterpartiet i dag, säger Anne-Marie Morhed.

Hon skulle vilja se en extra partikongress efter en öppen dialog inom partiet och en egen kritisk granskning. Enligt Morhed kan Lars Ohly inte sitta kvar med sin nuvarande inställning. Hon tror dock inte att partiet tar chansen att göra upp med det förflutna.

Ingen hemlighet
– Det är tydligt att partitoppen väljer att sluta upp bakom Ohly, säger hon. Det var ingen hemlighet att Ohly kallade sig kommunist när han valdes till partiledare. Varför är så många inom partiet upprörda i dag? — Jag hade aldrig föreslagit honom om jag haft något att säga i den frågan. Problemet är att huvuddelen av partistyrelsen i dag består av traditionalister.

Sedan Ohly blev partiledare har flera inom partiet öppet börjat kalla sig kommunister. Ohly har öppnat en dammlucka, säger Anne-Marie Morhed. Morhed tillhörde dem som slutet av 80-talet engagerade sig inom dåvarande vpk för att ta bort "k:et", som stod för kommunisterna. Nu upplever hon samma debatt på nytt. – Det är på sätt och vis det som känns upprörande.

Det här handlar inte om att vissa medlemmar fortfarande kallar sig kommunister i tron att beteckningen står för ett jämlikt samhälle, utan om att vår partiledare hyllar existerande odemokratiska samhällssystem. Han har kallat sig leninist. Med den inställningen kan han aldrig ena partiet, säger Morhed.